A Magyar Államkincstár reakciója megkeresésemre
Vajon mit kezd a Magyar Államkincstár (MÁK) a jogellenesen begyűjtött adatokkal?
Kisebbik lányommal kapcsolatos GYES igénylésemet beküldtem a MÁK ügyfélszolgálatára. A MÁK jogellenesen kívánta kezelni személyes adatainkat, mely ellen panasszal éltem. Három hete már foglalkoztam a témával, a MÁK azóta válaszolt.
Az ügy állása
Az ügyet most nem ismertetem részletesen, az elolvasható korábbi írásomban.
A Regionális Egészségbiztosítási Pénztár a MÁK adatkérését elutasította.
A Magyar Államkincstárnál közérdekű bejelentést tettem, és közérdekű adat igénylésként tájékoztatásukat kértem, mennyi hasonló ügyük volt az elmúlt 5 évben, és hogy milyen intézkedést tesznek annak érdekében, hogy a későbbiekben ilyen másokkal se fordulhasson elő.
A MÁK Budapesti és Pest Megyei Igazgatóságának igazgatója, Varga Mária részben válaszolt panaszomra.
Alaposnak találták panaszomat, az igazgatónő szerint sem volt joga a MÁK-nak az OEP-től az adatigénylésre.
A Kincstár a kérdéses adatkezelést tiltakozása kézhezvételét követően megszüntette, kérelmét a kifogásolt adatkérés nélkül bírálta el, és megteszi a szükséges intézkedéseket, hogy a jövőben a GYES-kérelmek elbírálásához a kifogásolt adatokat a Kincstár szervezeti egységei ne kérjék be.
A válasz megnyugtatónak tűnik, és szimpatikus is, pl. a tekintetben, hogy a válaszadásra megszabott törvényi határidő túllépéséért elnézést is kértek.
Megválaszolatlan kérdések
Azonban szeretném tényleg biztonságban tudni a GYES igénylők adatait. Különös tekintettel arra, hogy a MÁK tájékoztatása szerint az elmúlt öt évben 16.102 esetben kereste meg a Kincstár az egészségbiztosítás illetékes igazgatóságát a különböző családtámogatási ügyekben.
Az ügy megnyugtató rendezése érdekében ismételten kértem az igazgatónőt, hogy tegyen eleget jogszabályi kötelezettségének, és válaszoljon arra a kérdésemre, konkrétan milyen intézkedést tettek meg a jogszerű állapot helyreállítására.
142. § (4) Az eljárásra jogosult szerv a vizsgálat befejezésekor a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről – az indokok megjelölésével – köteles a panaszost, illetőleg bejelentőt írásban vagy elektronikus úton haladéktalanul értesíteni.143. § (1) A panasz, illetőleg a közérdekű bejelentés alapján – ha alaposnak bizonyul – gondoskodni kell
a) a jogszerű, illetőleg a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról vagy az egyébként szükséges intézkedések megtételéről;b) a feltárt hibák okainak megszüntetéséről;c) az okozott sérelem orvoslásáról, továbbád) indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.[2004. évi XXIX. törvény]
Egyfelől tehát megnyugtató választ várok, hogy a jövőben ne történhessen jogellenes adatkérés, illetve érdemes megvizsgálni azt a bizonyos 16.102 esetet, vagy legalább szúrópróbaszerűen egy részét, hogy történt-e nagy számban jogellenes adatigénylés, ugyanis a jogellenesen begyűjtött adatokat az adatvédelmi törvény alapján haladéktalanul törölni kell.
Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.
Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.