Néhány gyakorlati tanács hírlevél küldők részére

Hírlevél küldés és direkt marketing

Még ma is a 2009-ben írt reklámtörvény összefoglalómat ajánlom, ha valaki szeretné részletesen megismerni a direkt marketing szabályokat. Az eltelt évek alatt sok kérdést kellett megválaszolnom, néhány gyakorlati tudnivalót osztok meg olvasóimmal.

A direkt marketingre vonatkozó jogszabályok

Természetesen az új adatvédelmi törvény (Infotv.)  szabályai is vonatkoznak a direkt marketing tevékenységre. Emellett azonban a következő jogszabályok speciálisan az e-mail marketing adatkezelését szabályozzák:

2001. évi CVIII. törvény – az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről (Eker. tv.);
2008. évi XLVIII. törvény – a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (Grt.).

Jótanácsok hírlevél küldőknek

1. A hírlevélre feliratkozás csak akkor lesz érvényes, ha a hozzájárulást a címzett adja, az egyértelmű, kifejezett, és a nyilatkozat tartalmazza a feliratkozó nevét is.

2. A hírlevélre feliratkozás ennek alapján jogszerű lesz, ha a weboldalon van egy hírlevél feliratkozási mező, ahol vizuálisan jól látható, hogy hírlevél feliratkozásról van szó, és elkérnek egy nevet és egy e-mail címet. Semmi mást. Ez feljogosítja az oldal üzemeltetőjét arra, hogy hírlevelet küldjön a feliratkozó részére.

3. Ha a hírlevélre feliratkozás egy regisztrációs, egy megrendelési vagy más űrlap része, akkor ott egy check box (jelölőnégyzet) vagy rádiógomb segítségével kell a hozzájárulást beszerezni. A check box alapértelmezett állásában üres kell, hogy legyen, tehát a felhasználónak kell kifejezetten kérnie, hogy hírlevelet kapjon.

4. Annak nincs akadálya, hogy előnyöket ajánljon, előnyöket adjon a szolgáltató azért, hogy valaki feliratkozzon a hírlevélre. Sőt, akár a szolgáltatás elérésének, nyereményjátékban való részvételnek is feltétele lehet a hírlevél küldéséhez adott hozzájárulás.

5. Mindig a címzett hozzájárulására van szükség. Nem lehet ajánlással felíratni mást a hírlevélre, mondván, biztosan érdekli az illetőt a téma.

6. A leiratkozást ingyenesen, bármilyen korlátozástól mentesen kell biztosítani, indokolási kötelezettség nélkül.

7. Bármilyen formában is érkezik a leiratkozási kérelem, annak haladéktalanul eleget kell tenni. A leiratkozó személy adatait törölni kell a törvény szerint, nem elég egy tiltó listára tenni, vagy adatait megjelölni.

A cikk megírásához a CompLex Ügyvéd Jogtár Prémium verziója nyújtott segítséget.

Adatvédelmi tanácsadás szolgáltatásomról és az adatvédelmi auditálásról e szövegre kattintva olvashat.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

18 hozzászólás »

 
  • ricsi szerint:

    mi minősül hírlevélnek?

  • Makk Ádám szerint:

    Tisztelt Dr. Kulcsár Győző úr! A civil szervezetek számára gyűjthető 1% Szja támogatást DM eszközökkel, e-mailben történő figyelemfelhívása, adományszervezése minek minősül? Gazdasági reklámtevékenység? Mire kell odafigyelnünk?
    Köszönettel: Pető Intézet nevében makk Ádám

  • Kedves Ricsi!

    Ami a szabályozás szempontjából fontos, az a gazdasági reklám fogalma:
    „gazdasági reklám: olyan közlés, tájékoztatás, illetve megjelenítési mód, amely valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog – ideértve a pénzt, az értékpapírt és a pénzügyi eszközt, valamint a dolog módjára hasznosítható természeti erőket – (a továbbiakban együtt: termék), szolgáltatás, ingatlan, vagyoni értékű jog (a továbbiakban mindezek együtt: áru) értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására, vagy e céllal összefüggésben a vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége népszerűsítésére vagy áru, árujelző ismertségének növelésére irányul (a továbbiakban: reklám)”

  • Tisztelt Makk Ádám Úr!

    Ez Eker. törvény 14. § (b) pontja alapján az adománygyűjtő e-mail (társadalmi célú tájékoztatás) is csak szabályozottan, a címzett előzetes, kifejezett hozzájárulása alapján küldhető.

  • Tar Sándor szerint:

    Tisztelt Dr. Kulcsár Győző úr!

    Már pár hete boncolgatom ezt a témakört. Jelenleg a felhasználóim feliratkozhatnak hírlevélre a weboldalamon (teljesen eleget téve a fent leírtaknak). Később webáruházunk is nyílik és a fent leírt módon kezeljük majd. Nemrég kaptam azonban egy levelet, hogy ha hírleveleket vagy promóciós anyagokat küldünk még akkor is ha a felhasználó hozzájárulásával, azt a helyi jegyzőnél be kell jelenteni különben akár 10 milliós bírság is kiszabható ránk. Elkezdtem telefonálgatni ez ügyben és sehol nem tudnak erről. Az Ön írásában sincs említve. Akkor ezekszerint ha a fent leírt módon van kezelve a feliratkozás akkor nem is kell ezt sehova bejelenteni?

    Előre is nagyon köszönöm a válaszát!

  • Tisztelt Tar Sándor Úr!

    A helyi jegyzőnél nem kell bejelenteni semmit. Az adatvédelmi hatóságnál viszont igen. A http://www.naih.hu oldalon letölthető a bejelentőlap.

  • Király Nikolett szerint:

    Tisztelt Tar Sándor!

    Mi a helyzet a DM és marketingcélokra vásárolt listákkal, adatbázisokkal?
    Illetve mi minősül ügyfélkapcsolatnak? Ha jól értelmeztem az ügyfélkapcsolatban álló fogyasztóknak a cég küldhet a tevékenységi körével kapcsolatos hírlevelet, illetve aktuális akciót. Ez tényleg így van?

    Válaszát előre is köszönöm

  • Király Nikolett szerint:

    Bocsánat, az előző kérdésemet Dr. Kulcsár Zoltán Úrnak intéztem.

  • Varga Zsófia szerint:

    Tisztelt Dr. Kulcsár Zoltán!

    Pusztán a teljes tisztánlátás miatt írok magam is. A Tar Sándor Úr bejegyzésében említett bejelentési kötelezettség ügyében érdeklődnék én is. 2011 év végén kezdtünk egy webáruház építésébe, ami a hetekben nyílt meg. Akkor jogásszal együtt állítottuk össze a szükséges ÁSZF-ben kötelezően belefoglalt elemeket, köztük az adatvédelmi nyilatkozatot. A fent említett levél mihozzánk is a napokban jutott el. Ebben az szerepel, hogy míg webáruházként működik vmi, addig nem kötelező a hatóság felé a bejelentés, hiszen csak ügyfélkapcsolatról van szó. Viszont amennyiben hírlevelet is szeretnénk küldeni, az új törvények (régi ugyan, de most érvényesítik igazán) értelmében be kell jelenteni a naih.hu keretein belül.
    Akkor ez most valóban így van, mert korábban ezt a jogász még nem mondta, és most tervezzük a hírlevélrendszer felállítását.

    Tanácsát és segítségét előre is nagyon köszönöm.
    Tisztelettel
    Varga Zsófia

  • Varga Zsófia szerint:

    Elnézést egy valami még kimaradt.
    Ugyanebben azt írták, hogy hírlevél feliratkozásnál meg kell kérdezni adatként a felhasználó korát, mivel 18 év alatt nem küldhető reklám anyag.
    Ez is így van?
    Mivel eddig, ez az adat számunkra nem volt bekérve (csak a szállításhoz és elérhetőség miatt fontos adatok). Illetve itt az írásban is, csak a név és email cím szerepel, mint szükséges adat a feliratkozáshoz.
    Akkor elég ez utóbbi, vagy mindenképpen kell a kor is?

    Köszönöm még egyszer!
    Varga Zsófia

  • Tisztelt Király Nikolett!

    A DM, marketing listákat be kell jelenteni. Hogy ezt jogszerű forrásból vásárolta-e, az más kérdés. Különösen e-mail címek esetében merülnek fel aggályok.
    Az ügyfelek részére csak postai úton levelet hírlevelet küldeni külön hozzájárulás nélkül, további feltételeknek eleget téve.

  • Tisztelt Varga Zsófia!

    A hírlevéllel egyértelmű, hogy bejelentési kötelezettség alá tartozik az adatkezelés.
    18 év alatt is küldhető reklám, kivéve az olyan termékeket, amelyek 18 év alatt nem forgalmazhatók, pl. alkohol reklám. Tehát a név és e-mail cím elkérése szükséges.

  • H. Tímea szerint:

    Tisztelt Dr. Kulcsár Győző Úr,

    érdeklődni szeretnék, hogy ha ellenőrzésre kerül sor, akkor mivel kell bizonyítani, hogy adott személy valóban feliratkozott a hírlevélre?

    Elég a név, időpont és az emailcíme? Ezt kell naplózni a rendszerben? Vagy esetleg még ip cím vagy más egyéb adat szükséges-e?

    Köszönöm szépen.

    További szép napot és jó munkát kívánok.

  • Tisztelt H. Tímea!

    A feliratkozás körülményei, az űrlap, a weboldal, a naplózás mind mind a bizonyítást segíti. Dátummal, időponttal és IP címmel javaslom kiegészíteni az általában elkért adatkört.

  • Vasb szerint:

    Tisztelt Dr. Kulcsár Zoltán!
    Szeretném megkérdezni hogy a publikus email cimekre (pl.: info, mail, iroda..) milyen jogszabályok vonatkoznak?

    Megköszönve válaszát, Tisztelettel:
    Vasb

  • Tisztelt Vasb!

    Az egyénhez nem köthető e-mail címekre küldhető reklám, de minden egyes e-mail címet ellenőrizni kell. Gyakori ugyanis, hogy pl. info@vezeteknevkeresztnev.hu típusú e-mail címekre is küldenek spamet.

  • Imre szerint:

    Tisztelt Dr. Kulcsár Zoltán!

    Azt szeretném kérdezni, hogy magánál az opt in box-nál is fel kell tüntetni az adatvédelmi szabályzat elérését, vagy ezt elég a hírlevélben megtenni? Valamint még az nem teljesen egyértelmű nekem, hogy a cég forma is szerepeljen a hírlevélben (Kft, Rt, stb)?

    Köszönöm a válaszát!

    Tisztelettel,
    Imre

  • Tisztelt Imre!

    Igen, adatfelvétel előtt kell minden tényről megadni a tájékoztatást.
    A cégforma megjelenítésére nincs egyértelmű szabályozás.

 

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
Miért kérnek annyi adatot egy fitneszteremben?

Lánchíd Rádió interjú Tegnap a Lánchíd Rádió Kalauz műsora érdekes témával foglalkozott, és kérte véleményemet élő adásában.Ön milyen adatokat hajlandó...

Close