Cookie kezelésével kapcsolatos adatvédelmi gyakorlat

Szabályozott cookie használat

2011 augusztusában lépett hatályba a cookie-k kezelését szabályozó jogszabály. Nem csak Magyarországon, egész Európában felháborodást keltett a reklámszakmában az új koncepció, miszerint csak előzetes hozzájárulással lehet cookie-t használni. Mi történt azóta?

Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény új rendelkezése

155. § (4) Egy előfizetőnek vagy felhasználónak elektronikus hírközlő végberendezésén csak az érintett felhasználó vagy előfizető világos és teljes körű – az adatkezelés céljára is kiterjedő – tájékoztatását követő hozzájárulása alapján lehet adatot tárolni, vagy az ott tárolt adathoz hozzáférni.

Noha az európai irányelv csak a viselkedésalapú reklámokra kívánta a szabályozást kiterjeszteni, a magyar törvény minden cookie kezelését előzetes tájékoztatáson alapuló beleegyezéshez köti. A tavalyi évben nyílt levelezést folytatott az Unió adatvédelmi hatóságaiból álló ún. 29-es munkacsoport valamint az European Advertising Standards Alliance (Európai Önszabályozó Reklámszervezet, EASA) és az Internet Advertising Bureau Europe (Európai Internetes Reklámszövetség, IAB). A 29-es munkacsoport a minap tette közzé decemberben elfogadott véleményének magyar nyelvű hivatalos változatát.

A munkacsoport véleménye

A munkacsoport kiáll korábbi véleménye mellett, mely szerint az egyértelmű, előzetes tájékoztatás birtokában megadott hozzájárulás alapján lehet csak viselkedésalapú reklámok kiszolgálása céljából cookie-t kezelni.

Kifogásolja az önszabályozó szervezetek ajánlását a tekintetben is, hogy a cookie kapcsolására szolgáló ikon mellett kevés a “reklám” szót feltüntetni, helyette például a “személyre szabott hirdetés” kifejezéssel kell utalni a reklám jellegére.

Hangsúlyozza, hogy nem elegendő tájékoztatni a weboldalak látogatóit a cookie használatáról, hanem előzetes (még a cookie kezelése előtt megadott!) hozzájárulásra van szükség. Az IAB által üzemeltett http://www.youronlinechoices.com/hu/ oldallal kapcsolatosan is számos kritikát fogalmaz meg.

A munkacsoport nem csak kritizál, de javaslatokat is tesz

A dokumentumban a munkacsoport kimondja, hogy nem kell hozzájárulást beszerezni például a következő célokból tárolt cookie-k esetében: jelszóval védett munkamenethez használt cookie, a bevásárlókosárhoz használt cookie, biztonságú célú cookie. A tájékoztatás azonban itt sem maradhat el.

Nem csak a felugró ablak lehet az egyetlen megoldás a cookie hozzájárulás beszerzésére.

  • Az Egyesült Királyság adatvédelmi hatóságának honlapja pl. egy a weboldal felső részén található információs csíkot használ a hozzájárulás beszerzésére és az információ átadására.
  • Az alkohol vagy más korhatáros weboldalaknál megszokott nyitólap is megoldás lehet.
  • A német Heise magazin a Facebook Like gombjának cookie kezelését megakadályozza mindaddig, amíg a felhasználó rá nem kattint a gombra. Ez a megoldás zseniális.
  • A böngésző alapbeállítása, amely megakadályozza a cookie gyűjtését, és az egyes cookie-k kezelésre alkalmanként rákérdez a böngésző.

Emlékeztet a munkacsoport, hogy nem kell minden további látogatás alkalmával elkérni a hozzájárulást, így nem jelentős a teher sem a szolgáltató sem a felhasználó részéről.

Ki lesz a következő, aki megfogadja az ajánlásban foglaltakat?

A cikk megírásához a CompLex Ügyvéd Jogtár Prémium verziója nyújtott segítséget.

Adatvédelmi tanácsadás szolgáltatásomról és az adatvédelmi auditálásról e szövegre kattintva olvashat.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
Néhány gyakorlati tanács hírlevél küldők részére

Hírlevél küldés és direkt marketing Még ma is a 2009-ben írt reklámtörvény összefoglalómat ajánlom, ha valaki szeretné részletesen megismerni a...

Close