Ajánló rendszerek egy webáruházban (pl. Gravity, Scarab)

Ajánló rendszerek

Léteznek, és könnyen elérhetők azok az informatikai megoldások, amelyek a korábbi érdeklődés alapján ajánlanak konkrét termékeket egy webáruházban, utazási portálon. A funkcióhoz adatok kellenek, azokat pedig védeni kell.

Az ajánló rendszer működése

A Gravity R&D honlapján jól megfogalmazták a szolgáltatás lényegét: “Rendszerünk úgy működik, mintha egy hagyományos áruházban a vásárlókat jól ismerő eladók mindenki számára máshogy rendeznék el a kirakatot.”

És tényleg. Az ajánló szoftverek adatokat gyűjtenek az adott felhasználó, webáruház látogató szokásairól: melyik terméket nézegette a felhasználó korábban, melyik termékcsoportba tartozó áruk iránt mutatott érdeklődést. A begyűjtött adatok alapján a rendszer a weboldal további illetve későbbi felkeresésekor a felhasználó addigi tevékenységétől függően más és más reklámot (termékajánlót) jelenít meg. Egy utazási portálon ha belföldi, falusi turizmusba tartozó ajánlatokat nézegettem, az oldalon megtalálható reklámok, további szállásajánlók az én ízlésemnek megfelelő szállásokat kínálják.

A Scarab szerint az ajánlórendszer az értékesítés 5-10%-ához is hozzájárulhat.

A megvalósítás lehetőségei

Alapvetően háromféle megoldással találkozhatunk.

Az egyikben telepítésre kerül a szoftver a szolgáltató szerverére. Cookie-k és más eszközök segítségével a felhasználók látogatási szokásaiból egy adatbázis jön létre a szolgáltató szerverén, melyet a szoftver elemez, és kiszolgálja a látogató preferenciájához illő hirdetéseket.

Láttunk olyan megoldást is adatvédelmi auditjaink alkalmával, amikor az ajánlórendszer szolgáltatója által adott html kód beépítésre kerül a weboldalakba, mint például egy külső hirdetéskiszolgáló rendszer (pl. Adverticum, Google AdSense) esetében. Ilyenkor a szolgáltató csak a termékekkel kapcsolatos azonosító adatokat kapja meg, de a felhasználói szokásokat tartalmazó adatbázis az ajánló rendszert működtető szolgáltatónál épül, és ez alapján szolgálja ki az igényeket.

A harmadik lehetőség szerint a webáruház folyamatosan adatokat szolgáltat saját látogatóiról az ajánlórendszer felé, amely ezen, és más információk alapján szolgálja ki a testre szabott hirdetéseket.

Adatvédelmi kérdések

Adatvédelmi szempontból természetesen az a változat a preferált, amely nem jár a szolgáltatók közötti adatáramlással, amely a legkevesebb információt, és azt is a legrövidebb ideig tárolja a látogatókról, és mindez természetesen az érintett személyek önkéntes, előzetes hozzájárulásával történik.

Ezeken felül a cookie kezelésére vonatkozó szabályozást is be kell tartani, az elektronikus hírközlési törvény 155. § (4) bekezdésében meghatározottak szerint.

A gyakorlatban a szolgáltatók az adatkezelési tájékoztatóban való informálással szoktak e követelményeknek eleget tenni.

Néhány szolgáltató, amely használja a technológiát

Bookline, Libri, Extreme Digital, Anima könyvesbolt, Vatera, Teszvesz

A cikk megírásához a CompLex Ügyvéd Jogtár Prémium verziója nyújtott segítséget.

Iratkozzon fel hírlevelemre, és töltse le ingyen az új adatvédelmi törvény változásairól, főbb rendelkezéseiről szóló elemzést!

Adatvédelmi tanácsadás szolgáltatásomról és az adatvédelmi auditálásról e szövegre kattintva olvashat.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

4 hozzászólás »

 
  • Internetes WEB áruházunk az autós versenycuccok és egyéb kapcsolatos termékeket árusít, a feltüntetett márkák vonatkozásában, a termékek listás bemutatásával. Raktározás nincs, a regisztrált érintettek igényeit szolgáljuk ki, közvetlenül a gyártótól. Adatokat semmilyen más célra nem használjuk fel. Statisztikát, nem készítünk, addig tároljuk az érintettet amíg a teljesítés megtörténik, vagy ha kéri.A regisztráció során felveszünk olyan adatokat, melyek kimerítik az adatvédelemre hozott törvényt.Adatkezelést végeznünk kell? Harmadik személynek számít az szolgáltató aki a Web üzemeltetését tárhely bérléssel, Web lapunk készítésével,a rendszerhez van belépési jogosultsága, esetenként biztonsági mentést végez?

  • Kedves Éva!

    Az adatvédelmi törvényt Önöknek is alkalmazniuk kell, Önök adatkezelést végeznek.
    A szolgáltató nem számít harmadik személynek.

  • Gyenge Istvan szerint:

    Nyugdíjas pedagógus vagyok, régi metszetek reprodukcióit készítem, amelyeket egy kis webshopban próbálok értékesíteni, szerény eredménnyel.
    Az értékesítés email és postán keresztül történik. Nagyon kevés vásárlóm van, kell nekem is adatkezelési adatlapot kitöltenem, és beküldenem?

  • Tisztelt Gyenge István Úr!

    Az általam eddig vizsgált webáruházak mindegyike bejelentési kötelezettség alá tartozott, így vélhetően az Ön webáruháza is e körbe tartozik.

 

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
Adatvédelmi képzések decemberben és januárban

Cégspecifikus tematikával igyekszem a vállalat dolgozóit megismertetni az adatvédelmi kötelezettségekkel, akár HR adatkezelések, akár a direkt marketing, akár az ügyfél...

Close