A Magyar Államkincstár reakciója megkeresésemre

Vajon mit kezd a Magyar Államkincstár (MÁK) a jogellenesen begyűjtött adatokkal?

Kisebbik lányommal kapcsolatos GYES igénylésemet beküldtem a MÁK ügyfélszolgálatára. A MÁK jogellenesen kívánta kezelni személyes adatainkat, mely ellen panasszal éltem. Három hete már foglalkoztam a témával, a MÁK azóta válaszolt.

Az ügy állása

Az ügyet most nem ismertetem részletesen, az elolvasható korábbi írásomban.

A Regionális Egészségbiztosítási Pénztár a MÁK adatkérését elutasította.

A Magyar Államkincstárnál közérdekű bejelentést tettem, és közérdekű adat igénylésként tájékoztatásukat kértem, mennyi hasonló ügyük volt az elmúlt 5 évben, és hogy milyen intézkedést tesznek annak érdekében, hogy a későbbiekben ilyen másokkal se fordulhasson elő.

A MÁK Budapesti és Pest Megyei Igazgatóságának igazgatója, Varga Mária részben válaszolt panaszomra.

Alaposnak találták panaszomat, az igazgatónő szerint sem volt joga a MÁK-nak az OEP-től az adatigénylésre.

A Kincstár a kérdéses adatkezelést tiltakozása kézhezvételét követően megszüntette, kérelmét a kifogásolt adatkérés nélkül bírálta el, és megteszi a szükséges intézkedéseket, hogy a jövőben a GYES-kérelmek elbírálásához a kifogásolt adatokat a Kincstár szervezeti egységei ne kérjék be.

A válasz megnyugtatónak tűnik, és szimpatikus is, pl. a tekintetben, hogy a válaszadásra megszabott törvényi határidő túllépéséért elnézést is kértek.

Megválaszolatlan kérdések

Azonban szeretném tényleg biztonságban tudni a GYES igénylők adatait. Különös tekintettel arra, hogy a MÁK tájékoztatása szerint az elmúlt öt évben 16.102 esetben kereste meg a Kincstár az egészségbiztosítás illetékes igazgatóságát a különböző családtámogatási ügyekben.

Az ügy megnyugtató rendezése érdekében ismételten kértem az igazgatónőt, hogy tegyen eleget jogszabályi kötelezettségének, és válaszoljon arra a kérdésemre, konkrétan milyen intézkedést tettek meg a jogszerű állapot helyreállítására.

142. § (4) Az eljárásra jogosult szerv a vizsgálat befejezésekor a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről – az indokok megjelölésével – köteles a panaszost, illetőleg bejelentőt írásban vagy elektronikus úton haladéktalanul értesíteni. 

143. § (1) A panasz, illetőleg a közérdekű bejelentés alapján – ha alaposnak bizonyul – gondoskodni kell 

a) a jogszerű, illetőleg a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról vagy az egyébként szükséges intézkedések megtételéről; 
b) a feltárt hibák okainak megszüntetéséről; 
c) az okozott sérelem orvoslásáról, továbbá 
d) indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
[2004. évi XXIX. törvény]

Egyfelől tehát megnyugtató választ várok, hogy a jövőben ne történhessen jogellenes adatkérés, illetve érdemes megvizsgálni azt a bizonyos 16.102 esetet, vagy legalább szúrópróbaszerűen egy részét, hogy történt-e nagy számban jogellenes adatigénylés, ugyanis a jogellenesen begyűjtött adatokat az adatvédelmi törvény alapján haladéktalanul törölni kell.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.

Adatvédelmi tanácsadás szolgáltatásomról és az adatvédelmi auditálásról e szövegre kattintva olvashat.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
Adatvédelmi Nap 2011

Adatvédelemi Nap 2011 Január 28-án lesz az Európai Adatvédelmi Nap, immáron ötödik alkalommal. Az idei évben az adatvédelmi biztos a...

Close