Kamera a buszokon, a vonatokon és az állomásokon

Kamerával figyelik, mikor, kivel, merre utazunk

Amennyiben az Országgyűlés is elfogadja a Kormány javaslatát – és miért ne tenné -, 2011. január 1-jétől a vasúti és busz pályaudvarokon, valamint az egyes közösségi közlekedési eszközökön kamerák figyelik lépéseinket.

Az adatvédelmi biztos már többször kifogásolta az elképzelést

Legutóbb Jóri András adatvédelmi biztos 2009. nyarán fejtette ki részletes álláspontját a témáról. Kifejtette, hogy aggályosnak tartja, hogy a buszsofőrök esetében megkérdőjelezhető, vajon tényleg önkéntesen adja-e hozzájárulását ahhoz, hogy kamerával megfigyelt környezetben végezze munkáját.

Az utasok tekintetében is problémásnak tartja a megfigyelést, hiszen közüzemek tekintetében nem mindig önként dönt a polgár, hogy szeretné-e igénybe venni a szolgáltatást, hanem rá van kényszerülve. Utal arra is, hogy egy későbbi törvényi szintű szabályozásnak is kell állnia az alkotmányosság próbáját.

A törvényjavaslat – a buszok kamerázása

A T/1746. számú törvényjavaslat 42. §-a az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény rendelkezéseit egészíti ki.

A következő területeken engedi meg a javaslat a kamerázást:
– autóbuszállomáson a közforgalom számára nyitva álló helyen – a mosdó és illemhely kivételével;
– a megállóhelyen;
– az autóbuszok, trolibuszok belterében.

A szolgáltató köteles az autóbuszállomáson és megállóhelyek bejáratánál, az autóbuszra való felszállásra szolgáló peronoknál, valamint az autóbuszokon figyelemfelhívó jelzést, ismertetést elhelyezni az elektronikus biztonságtechnikai rendszer által folytatott megfigyelés részletes feltételeiről, a vakok és gyengénlátók számára is érzékelhető módon.

A felvételeket felhasználás hiányában 72 óra elteltével törlik.

A törvényjavaslat – a vonatok kamerázása

A javaslat 53. §-a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényt egészíti ki.

Ahol kamerát lehet majd elhelyezni:
– a vasúti állomáson a közforgalom számára nyitva álló helyen;
– a megállóhelyen;
– valamint a személyszállító vasúti járművek belterében.

Nem telepíthető kamera olyan helyen, ahol a megfigyelés az emberi méltóságot sértheti, így különösen mosdóban, illemhelyen, fekvő vagy hálófülkében.

A megfigyelő köteles a vasúti állomások és megállóhelyek bejáratánál, a vasúti járműre való felszállásra szolgáló peronoknál, valamint a vasúti járműveken figyelemfelhívó jelzést, ismertetést elhelyezni a rendszer működéséről.

Szintén 72 órán keresztül lehetne a felvételeket megőrizni.

Véleményem

Azt gondolom, alapvetően nem a kamerák hiányával van probléma, hanem a vandál, erőszakos emberek viselkedésével. Nem gondolom, hogy a felmerülő társadalmi problémákat, a szocializációs hiányosságokat a kamerák fogják megoldani. Amikor már az óvónők, tanítónők is arról panaszkodnak, hogy rendkívül neveletlenek a gyermekek, ha ők felnőnek, a kamera sem fogja elrettenteni tettüktől.

Másfelől felmerül a kérdés: vajon arányos-e sok millió jogkövető állampolgárt folyamatos megfigyelés alatt tartani (kvázi büntetni) azért, mert a társadalom egyelőre kis rétege a normákat nem képes betartani…

De azért bízzunk benne, hogy csökkenni fog a bűncselekmények száma, legalább a megfigyelt területeken.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.

Adatvédelmi tanácsadás szolgáltatásomról és az adatvédelmi auditálásról e szövegre kattintva olvashat.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Adatvédelmi újdonságok a Facebook szolgáltatásai között

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
A YouTube beágyazott videóinak cookie kezelése

Az egyik legnagyobb videómegosztó szolgáltató, a Google által tulajdonolt YouTube sütikezelési gyakorlatával kapcsolatosan tavaly lefolytatott Európai Bizottsági vizsgálat hatására kiegészítő...

Close