Önkéntes-e a hozzájárulás, ha ajándékkal motiváljuk a felhasználót?

Nyereményjáték, ajándék, kedvezmény, kupon… egy hozzájáruló nyilatkozatért

Vajon lehet-e önkéntes a direkt marketing üzenetek küldéséhez adott hozzájárulás, ha a hirdető különféle juttatásokkal motiválja a felhasználót.

A vonatkozó jogszabályok az „önkéntesség”-ről

Az adatvédelmi törvény 2. § 6. pontjában olvasható értelmező rendelkezés szerint a hozzájárulás az érintett kívánságának önkéntes és határozott kinyilvánítása.

A reklámtörvény 6. § (2) bekezdésének utolsó fordulata a direkt marketing (DM) hozzájárulások esetén megköveteli a hozzájárulás önkéntességét.

Önkéntes-e az érintett hozzájárulása, ha a döntése motivációs eszközökkel van megsegítve?

Nem csak akkor nem beszélhetünk önkéntességről, ha fegyvert fognak valakire, és úgy kényszerítik a nyilatkozat megtételére. Ha pl. egy munkaviszonyban, félve a munkáltató intézkedésétől ad valaki hozzájárulást adatai kezeléséhez, az önkéntesség itt is megkérdőjelezhető.

De egy nyereményjátékban, ahol sem az egyén egzisztenciája nincs veszélyben, sem más komolyabb hátrányt nem szenvedhet az illető, ha nem ad DM hozzájárulást, nem igazán mondhatjuk, hogy az önkéntesség nem jelenik meg a nyilatkozatban.

Általában véve tehát nem kifogásolható, ha valaki a hozzájáruló nyilatkozat megadását motiválja.

Kétféleképp lehet felfogni és kommunikálni is az effajta, DM hozzájárulást szerző nyereményjátékokat:
1. Ha a felhasználó szeretne nyereményjátékban részt venni, meg kell adnia a DM hozzájárulást;
2. Ha a felhasználó megadja a DM hozzájárulást, mellékesen részt vesz egy nyereményjátékban is.

Az önkéntességet nem lehet megkérdőjelezni.

Álláspontom szerint azonban ebben az esetben is biztosítani kell a hozzájárulás visszavonásának jogát, ingyenesen, korlátozástól mentesen.
Tehát ha a regisztráció másnapján a felhasználó visszavonja a DM hozzájárulást, a juttatást már nem lehet visszavonni, az adott ajándékot nem lehet visszakérni.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánossága témakörével kapcsolatos információkról.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
Mit várunk 2010-től az adatvédelem területén?

Adatvédelem 2010-ben Valószínűleg nem a 2010-es év lesz az adatvédelmi változások éve, de valami mégis elindult.

Close