Változott a spam bejelentés eljárása

Ha spamet kaptunk, korábban elég volt a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) felé továbbítani a spamet, és már el is indították az eljárást.

A bejelentési procedúra jelentősen megváltozott…

Az elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárás lefolytatására irányuló kérelmet, illetve ilyen ügyben bejelentést az erre a célra szolgáló „Kéretlen hirdetést bejelentő űrlap” segítségével lehet benyújtani. Az űrlap elérhető az NHH Hivatalának Ügyfélszolgálatain, illetve elektronikusan is kitölthető az NHH honlapján, a https://e-nhh.nhh.hu/e-nhh/4/urlapok/esf00101/ címen. Az űrlap benyújtható postai úton (NHH Hivatala Informatikai Szabályozási Igazgatóság, 1525 Budapest, Pf.: 75.) vagy személyesen az NHH Hivatalának Ügyfélszolgálatain. Az elektronikus űrlap beküldése az Ügyfélkapun keresztül történik. Az űrlap elektronikus beküldéséhez ügyfélkapu-azonosítóval kell rendelkeznie! Az elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárás lefolytatására irányuló kérelmet a sérelmezett hirdetés közzétételét követő egy éven belül lehet benyújtani.

Az elektronikus hirdetéssel kapcsolatos eljárás lefolytatható elektronikus levélben, rövid szöveges üzenetben (SMS), MMS-ben, telefaxon és egyéb információs társadalommal összefüggő szolgáltatás útján, vagy – a beszédcélú telefonhívás kivételével – elektronikus hírközlés útján küldött elektronikus hirdetések esetén is.

A kérelemre induló eljárásban a kérelmezőnek meg kell adni a Ket. által előírt, valamint a Hivatal számára a tényállás felderítése érdekében szükséges adatokat. Ennek a hatóság által meghatározott űrlap megfelelő kitöltésével tehet eleget a kérelmező.

Az eljárás során a hatóság a hirdető, illetve más ellenérdekű ügyfél (hirdetés közzétevője, hirdetési szolgáltató) részére a kérelmező nevét, valamint azt az elektronikus levelezési címét / telefonszámát küldi meg, amelyre az elektronikus hirdetést küldték, mivel a hirdető ezek alapján tudja ellenőrizni és igazolni, hogy megtartotta-e az elektronikus hirdetések küldésére vonatkozó rendelkezéseket.

A kérelmező lakcímét, egyéb személyes adatát a hatóság egyik esetben sem továbbítja a hirdetőnek.

Az NHH a kérelmet 8 napon belül érdemi vizsgálat nélkül, végzéssel elutasítja, ha:
– arra nincsen hatásköre vagy nem illetékes (és a kérelem áttételének nincs helye);
– a kérelem tartalmából megállapítható, hogy az ügy nem hatósági ügy;
– a kérelem nyilvánvalóan lehetetlen célra irányul;
– a kérelem elkésett (a jogszabályban meghatározott egy éves határidő letelte után terjesztették elő);
– a hatóság az ügyet már érdemben elbírálta.

A benyújtott kérelmet az NHH megvizsgálja és a fenti feltételeknek nem megfelelő, vagy hiányos kérelem benyújtóját nyolc napon belül megfelelő határidővel a hiányok pótlására szólítja fel. Amennyiben az NHH megállapítja, hogy a kérelem a hiánypótlást követően sem felel meg a fenti követelményeknek, vagy a hiánypótlási határidő eredménytelenül telt el, akkor a felügyeleti eljárás lefolytatása iránti kérelmet elutasítja és erről a kérelmezőt írásban értesíti.

A hatóság a következő esetekben indíthatja meg – mérlegelés során hozott döntése alapján – hivatalból az eljárást:
– egyetlen hirdetővel szemben több bejelentés érkezik;
– olyan hirdetővel szemben érkezik be bejelentés, akivel szemben a hatóság már korábban folytatott le elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárást;
– a hirdetővel szembeni bejelentés alapján valószínűsíthető, hogy súlyos jogsértés történt;
– a bejelentő nem járult hozzá az eljárásban a lefolytatáshoz szükséges személyes adatainak az ellenérdekű ügyfél részére való átadásához;
– a bejelentő a kérelmet nem az arra előírt, a hatóság által meghatározott űrlapon nyújtotta be (ilyenkor a hatóság a kérelmet bejelentésnek tekinti), azonban az abban szereplő információk alapján a hatóság szükségesnek ítéli meg az eljárás megindítását.

Ha a kérelem megfelel a jogszabályban foglalt követelményeknek, illetve, ha fentiek alapján a bejelentés(ek) kapcsán indokolt az eljárás megindítása, az NHH írásban értesítést küld az ellenérdekű fél (az elektronikus hirdető/hirdetési szolgáltató/hirdetés közzétevője)  részére, amelyben tájékoztatja az eljárás megindításáról, 8 napos határidővel nyilatkozattételre hívja fel a kérelemben foglaltakat illetően, valamint felszólítja a Grt.-ben foglalt, az elektronikus hirdetésekkel kapcsolatban hozzájáruló nyilatkozatot tett személyekről vezetett nyilvántartás ügyben releváns részének benyújtására.

Amennyiben az ellenérdekű fél a határidőn belül nem nyilatkozik,az az eljárás lefolytatásának nem akadálya. Ekkor az NHH a rendelkezésére álló adatok alapján határoz. A határozat ellen fellebbezésnek van helye (az eljárás során hozott végzések ellen általában csak az érdemi határozat elleni fellebbezésnek van helye).

Bővebb információt is találhat az NHH eljárásáról a http://nhh.hu/?id=hir&cid=1310&mid=1002&lang=hu címen.

Ha hasznosnak találta írásomat, iratkozzon fel hírlevelemre, hogy első kézből értesüljön az adatvédelemmel és a közérdekű adatok nyilvánosságával kapcsolatos információkról.

Név:*
E-mail:*

Havonta legfeljebb 2 hírlevelet küldök, a hírlevélről egy kattintással bármikor le lehet iratkozni.

Valamennyi hozzászólást az RSS 2.0 hírcsatornán lehet követni. Szóljon hozzá, vagy adjon a saját honlapjáról egy visszakövetést.

6 hozzászólás »

 
  • Pancsaa szerint:

    A baj az, hogy 2.200.-Ft-t kell a spam be/feljelentőnek fizetnie. Nem elég, hogy kapjuk a spam leveleket, ha megakarjuk szüntetni, akkor még fizessünk is érte:(

  • Adam szerint:

    Kedves Kulcsár Zoltán!

    Érdekes és kimerítő írás, azonban egy dolog nem derül ki: mit lehet tenni akkor, ha telefonos hívás formájában (direkt marketing) kapok kéretlen reklámot? A telefonszámom a telefonkönyvben úgy szerepel, hogy az direkt marketing célokra ne legyen felhasználható (törvényes keretek között), ám az utóbbi héten három helyről is kaptam ilyen hívásokat. A legutolsó esetben még konkrét telefonszám is társult a hívóhoz: +36 (70) 410-66-79, vagyis (mivel a zaklató a szám alapján azonosítható) meg lehetne ellene indítani az eljárást. Azonban nem tudom, hogy milyen szervezetnél kell panaszt tennem…

    Segítségét előre is köszönöm!

  • Kedves Adam!

    Én első körben a hirdetőtől kérdezném meg e-mailben, hogy honnan szerezte be a telefonszámomat. A válasz – ha érkezik – jó bizonyíték lesz egy eljárásban.
    Ezzel párhuzamosan is akár, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz lehet fordulni akár e-mailben is, a Grt. 6. §-ának megsértése miatt.

  • Felháborodott.... szerint:

    Az amitajánlanak, a nesze semmit…… Már probáltam, aztán kaptam is
    választ, hogy…. nem kell rá, válaszolni, nem kell megnyitni….
    amit az ember azért magától is tud!
    Amit nem tud; ezeknek a szemét, saját anyagi haszonból küldözgetöknek
    a nyomára jutni. Mebüntetni! És felháboritó, hogy egész Europában
    már büntetendö, csak Magyarországon nem! Van, aki pedig komoly
    összegekért árulja az E-mail cimeket, nyilván adó mentesen!

  • Ferdinand szerint:

    Csehországban élek. Sajnos, én is garmadával kapom privát e-mail címemre a különböző „szuper” és még „szuperebb”, „rendkívül előnyös” ajánlatokat – az autóba használatos bármilyen mütyüröktől kezdve a pénzkölcsönzésig, valamint afrikai csinibabák fényképes esküvői ajánlatait, esetleg az általam megnyert 5 millió Euró nyereményekről szóló értesítéseket.
    Minden ilyen beérkező e-mailre ezt válaszolom: „Köszönöm ajánlatát, de nem érdekel!” Legtöbbször visszajön a levél, mivel a címzett e-mail címje nem létezik…
    Tehát, kérdem én, hogyan akarja valaki kinyomozni az ilyen „ügyeskedőket”, akik minden egyes kampányukhoz az erre specializálódott szoftveres alkalmazással automatikusan generált, majd elküldést követően azonnal törölt egyszeri e-mail címekről küldözgetik világszerte ajánlataikat? Az IP címre ne hivatkozzon senki, mert ma már ez elkerülhető: minden alkalommal más helyről küldözgeti az illető – ma van lépten-nyomon rengeteg helyen ingyenesen és nyilvánosan hozzáférhető internet-kapcsolat (kávézókban, pályaudvarokon, hivatalokban, hotelekben, stb.).

  • Tisztelt Ferdinand!

    Sajnos a hatóságokat nem érdekli kellőképp a spam, és az internetszolgáltatók védekezése sem hatékony. Nem tudom, mit hoz a jövő.

 

Vélemény, hozzászólás?

 
Read previous post:
Elhunyt személy e-mail postafiókjához való hozzáférés

Elhunyt személy postafiókjához való hozzáférés Mi a teendő, ha az általunk üzemeltetett levelezőrendszer valamely felhasználója eltávozik az élők sorából? A...

Close